גבעת חיים איחוד
חסר רכיב

הצצה למחסן הבגדים / אלזה פרטיג 1975

"בתוכנו" 1975

מחסן הבגדים הוא אחד משלושה-ארבעה ענפי שירות שהחברים נזקקים להם ברציפות במשך כל השנה. וכשאומרים מחסן בגדים, הכוונה לכל המערכת – מהכביסה, ועד הבגד הנקי המונח בתא לקראת סוף השבוע.
ויש לפעמים רצון וצורך לספר גם על ענף שירות זה (והכוונה רק לקומה הראשונה), ולספר ולהעיר או לבקש כמה דברים.

בראש ובראשונה – על העובדות
טבעי ומובן שבמחסן עובדות חברות מבוגרות בעיקר. ומכאן, שמספר ימי העבודה (יום עבודה הוא 8 שעות), המושקעות במחסן זהה למספר העובדות בו. יש חברות שכבר הגיעו לגיל הפנסיה והן עובדות 4 שעות בלבד. בסה"כ עובדות במחסן 20-19 חברות. שתיים בלבד עובדות עדיין 6 שעות. כל השאר בין 5-4 שעות עבודה ביום. ויש כמה חברות שאינן עובדות שבוע מלא במחסן.
כדאי לציין שהחברות מקפידות למלא את שעות העבודה שלהן, כלומר, הארוחות הן לא על חשבון העבודה. ולא פעם הן אף עובדות מעל השעות המוטלות עליהן.

סוף שבוע, או בראשיתו
החברים צועדים מכל הכיוונים אל המכבסה ומביאים (או בסלנג שלנו – "זורקים" או "משליכים") את הכבסים לתאים לפי הסוגים. כאן כדאי להזכיר: חשוב מאוד, עד כמה שניתן, לשים לב ולמיין נכון את הכבסים המלוכלכים. כמו כן, יש לבדוק את הכיסים לבל יישארו בהם חפצים שונים ומשונים. סוף שבוע ותחילתו, כלומר, אפשר להביא כבסים מלוכלכים מיום שישי ועד צהרי יום שני. (ועל המכבסה – אולי נספר בפעם אחרת).

אחרי הכביסה וייבוש הכבסים עובר חלק לחדר הגיהוץ.
בחדר הגיהוץ ישנן שלוש מעגילות רגילות, ישנות, שכבר אינן מתאימות לזמננו. בנוסף, קנינו לפני כשנה מעגילה מיוחדת – פרס – המתאימה לכל סוגי הבדים והבגדים. אנחנו מגהצים בה את הבגדים הטובים ביותר, את הסינטטי והמכנסיים. בחדר זה עובדות רק חברות מבוגרות. הן עובדות במסירות והספקן יפה מאוד. (לא מכבר ביקר אצלנו איש מחברת "קשת" והוא לא האמין למראה עיניו שכך עובדות חברות בגילים כאלה, ובייחוד ליד ה"פרס").

למחסן עוברים הבגדים המיועדים לגיהוץ יד, וכן אלה שאינם דורשים גיהוץ. כאן, באגף המזרחי, מתקנים ומגהצים. באמצעי, ממיינים ומסמנים (ושותים קפה בהפסקת עשר או השכם בבוקר), ובאגף המערבי, התאים. יש לנו כ-350 תאים למשפחות ולבודדים. מלבד בכבסים של החברים, מטפלים גם בכבסים של המוסדות כמו מטבח, מרפאה, תרבות ועוד.

כשבנינו את המחסן ועברנו לשיטת הסימון הנוכחית (צבעים, מספרים למשפחות), היו התאים מותאמים לכמות הכבסים שהייתה אז. אולם מאז, עלתה רמת החיים ועימה כמויות הבגדים, וכמובן כמויות הכבסים. היום התאים קטנים מדי... (כמובן לא אצל כולם). כיוון שהתאים של חברים רבים מתמלאים מהר מאוד מדי שבוע, אנו שמחות כשהחברים נכנסים באמצע השבוע ולוקחים חלק מהכבסים הנקיים. ולא רק שמחות, אלא פשוט מבקשות זאת מאלה "הזורקים" כבסים רבים.
לפעמים יש בפי החברים טענות שונות

פעמים רבות, ובצדק, עם כל תשומת הלב שלנו ואף על פי שאנחנו משתדלות מאוד, יש טעויות גם אצלנו. לפעמים העיניים עייפות ולא רואים את המספר, או לא שמים לב לכפתור שחסר ועוד טעויות אחרות. אנחנו משתדלות לקבל בהבנה כל הערה ולתקן את הדורש תיקון. אגב, אנו עושות כל תיקון בבגד ברצון. משתדלות, מתקנות. אבל אם חבר או חברה (לרוב צעירים) רוצים להוריד את הקפל של המכנסיים ולהשאירו כך, איך נוכל לדעת שבכוונה הורידו את הקפל לאחר שפעמים רבות תיקנו וקיפלנו מחדש קפלים שנפרמו. ואז מסבירים לנו שבכוונה הורידו והם רוצים להשאירו כך. קרה גם שהשארנו מכנסיים לא מתוקנים כאשר כן רצו בתיקון או בהארכה. במקרים כאלה ודומים להם, כדאי לא לבוא בטענות אלא פשוט להסביר ולמסור מראש מה רוצים.

לאן נעלמים הבגדים?
אין זו קפריזה, כשאנחנו חוזרות ומבקשות שישאירו במחסן את הדברים החדשים שנקנו כדי שנוכל לסמנם בטרם יימסרו לחברים. לא פעם חבר לוקח איתו את הבגד ומבטיח שיסמן אותו, אך שוכח. אחר כך יש תלונות רבות שהבגד הלך לאיבוד. מצד שני, יש חברים הרוצים למסור  בגד שכבר לא משתמשים בו ומסירים את המספר, ואנחנו לא יודעות מה גורלו של בגד כזה. אם אלה בגדים שמתכוונים למסור או שהפריט אינו ממוספר מצטברת כמות לא מבוטלת של בגדים ואין יודעים  למי הם שייכים.
לפעמים בגדים פשוט "נעלמים" משום שבטעות הוכנסו לתא אחר. לכן אנחנו חוזרות ומבקשות לבדוק את הכבסים בעת לקיחתם מהתאים. קרו כבר מקרים שחברים גילו מאוחר מאוד, לפעמים רק בסוף העונה, בגדים שלא שלהם והחזירו אותם למחסן. ובינתיים, בעל המכנסיים האבודים מתלונן ומתרגז... 
יש גם מקרים, אם כי לא רבים, כאשר באמת נעלמים בגדים באורח מסתורי. זו בעיה בפני עצמה. נצטרך לתת עליה את הדעת, והמבין יבין.
בדרך כלל, חבר צריך לדאוג לבגד שלו, להתעניין מה קרה לגד שלא חזר מכביסה או מניקוי. אבל אין זה אומר שיש לעשות זאת כבר בשבוע הראשון לאחר שנמסר לכביסה. אולי הוא בתיקון? אולי עוד לא הספיקו לגהץ אותו?

בשבת קיים במכבסה שירות מיוחד לחיילים
בכל שבת עובדות שתי חברות במסגרת תורנות שבת. החיילים מביאים את הכבסים המלוכלכים בערב שבת ולקראת שבת בצהריים הבגדים נקיים ומגוהצים. כדאי לציין שאנחנו אחד הקיבוצים המסודרים בנושא זה. יש עדיין קיבוצים ששם האימהות מכבסות את המדים לבניהן. אין לנו עכשיו הרבה חיילים בסדיר אולם לעומת זאת יש דרך קבע הרבה חברים במילואים, לכן עושים הרבה כביסה וגיהוץ.

ואפשר לספר עוד ועוד על המחסן. למשל, על הכמות העצומה של הכבסים. האם למישהו יש מושג כמה טונות מכבסים מדי חודש? או כמה עולים לנו חומרי כביסה? כמה תיקונים אנחנו עושות? ועוד ועוד... אולי פעם נספר. 

אלזה

חסר רכיב