גבעת חיים איחוד
חסר רכיב

תערוכה חדשה בגלריה - כל הדברים נדמים כמחכים

19/09/2022
עונה חדשה ומרתקת בגלריה
שיח גלריה בשבת הקרובה 17.9 בשעה 12:00.
"כל הדברים נדמים כמחכים" – שלוש אמניות מציגות כל אחת במדיום שונה: צילום, ציור, עיבוד דיגיטלי - נורית ירדן; מיכל ביבר; אילה נצר. 
אוצרת: רותי חינסקי-אמיתי. מוזמנים!

'כל הדברים נדמים כמחכים' 

זירת הפעולה של שלוש האמניות – מיכל ביבר, נורית ירדן ואילה נצר – היא סביבתן הקרובה היום-יומית. מבטן מופנה אל הדברים הרגילים, "הלא-חשובים", שבנוכחותם הקבועה כל כך חומקים מהמבט. בו בזמן ובלי משים הם ממלאים תפקיד חשוב בכינון שגרת היום-יום והריטואלים שלה. 
הסוציולוג, הפילוסוף והכומר מישל דה סרטו התמקד בספרו המצאת היומיום בפוטנציאל של היצירתיות, הטמון בשגרה. הוא ראה באופן שבו האדם בוחר סימנים מההיצע של השפה והמערכת הלשונית ומרכיב את שפתו האישית פעולה המקבילה לאופני הצריכה התרבותיים, הכרוכים בשרשרת של החלטות אינדיווידואליות. את הפעולה הזאת הוא הגדיר כיצירתיוּת במובן של פעולה אמנותית.  
יתר על כן, בפעולות אלו, שנעשות כטקטיקות יום-יומיות על ידי יחידים, זיהה דה סרטו מאפיינים של פעולת גרילה, החותרת תחת האסטרטגיה של הסדר החברתי הקיים וסודקת אותו. 
פעולתן האמנותית של מיכל ביבר, נורית ירדן ואילה נצר מבוססת על הקשבה לסביבתן והתבוננות בה. שלושתן מתמקדות בפרטים חסרי הילה, שאינם גוזלים תשומת לב כלשהי. מעשה האמנות שלהן מחריג את הטריוויאלי ממקומו השגור, מעמידו במרכז ומחלץ ממנו רגישויות והקשרים סמויים ביחסים שבין האדם לסביבתו הקרובה והגלובלית, ולא פעם אף מטעין אותו בפואטיות. על פי מושגיו של דה סרטו, ניתן לראות בתגובת נגד זו לאוטומטיות המעוורת של הראייה סממנים של פעולת גרילה המטילה ספק בנרטיביות של השגרה ובארגון והסדר שלה. 
מקריות והתבוננות מכתיבים את פעולת האמנות של מיכל ביבר. ברבות מעבודותיה מושאי הציורים הם המרחב הפנים-ביתי של דירתה וחזית הבניין ממולו, שאליה היא מציצה מחלון הסלון, כרואה ואינה נראית. בשני המקרים המבט אל המרחבים – זה הפרטי המוכר וזה הפרטי הזר – הופכים בציוריה לטעונים ואפופי מסתורין ומערערים על ודאות הנראה. לעיתים מה שנראה כסצנה ביתית "תמימה" כגון צפייה בטלוויזיה חושף את עיוורונו של הצופה לסבלו של האחר, שבעומס הדימויים המתחלפים זה אחר זה היה לחלק מהשגרה. 
השוטטות עומדת בבסיס פעולת האמנות של נורית ירדן. כמו המשוטט (Flâneur) של ולטר בנימין, ירדן מלקטת אובייקטים, מזכרות, מבטים וסיפורי חיים, ויוצרת מהם חיבורים חדשים הטומנים בחובם מסרים סמויים. ירדן עובדת בסדרות המוקדשות כל פעם לנושא אחר. בתערוכה מוצג מיצב צילום שהורכב מתצלומים מסדרות שונות. צירופם יחד מוביל לפירוק המטען וההקשר המקוריים שנושא כל אחד מהם ויוצר דיאלוגים והקשרים חדשים. 
הציורים הדיגיטליים של אילה נצר נעשו באמצעות אפליקציה באייפון. האפליקציה מאפשרת את המהירות והמיידיות, ולכן ניתן למקם את טווח הפעולה המיידי שמאפיין את הציור באמצעות האפליקציה בין צילום לציור. המבט מופנה אל הדימוי הקונקרטי והשגרתי, אך אינו מסתפק בו אלא מעורר את התודעה, המובילה לדימויים נרדפים למקור (על משקל מילים נרדפות), המציפים אסוציאציות שמותכות בעבודה הסופית. מרבית עבודותיה של נצר עוסקות ביצירת קשר עם אנשים באמצעות שפה המושתתת על עולם דימויים ומשמעויות משותף, שמסיר מחסומים ומאפשר קרבה. 
רותי חינסקי אמיתי

מיכל ביבר, ציירת ומורה לציור, חיה ויוצרת בתל אביב. 
מלמדת ציור בבצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב ירושלים, בטכניון חיפה ובמסגרת פרטית. 
בוגרת המחלקה לאמנות, בצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב ירושלים; מוסמכת התוכנית הבינתחומית לאמנויות, אוניברסיטת תל אביב. השתלמה באקדמיה ריטוולד, אמסטרדם, והתארחה בתוכנית שהות-אמן בשוויץ (Trelex).
הציגה בתערוכות יחיד וקבוצתיות (בין השאר, במשכן לאמנות עין חרוד). עבודותיה נמצאות באוספים ציבוריים ופרטיים בארץ וחו"ל.

נורית ירדן, אמנית, מרצה לצילום ואוצרת. גדלה בפריז, חיה ויוצרת בתל אביב. 
בוגרת המחלקה לצילום, בצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב ירושלים; זוכת מלגת קרן שרת ופרס עידוד היצירה מטעם משרד התרבות. 
הציגה בגלריות ובמוזיאונים בישראל, בארצות הברית ובאירופה. בשנת 2007 יצא לאור ספרה ארוחה משפחתית (הוצאת חרגול ועם עובד, תל אביב). עבודותיה נמצאות באוספים מוזיאליים ובאוספים פרטיים. 

אילה נצר, אמנית, פועלת במדיומים של רישום, וידאו ואנימציה. חיה ויוצרת בפרדס חנה.
בוגרת המחלקה לאמנויות המסך, בצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב ירושלים; מוסמכת באמנויות, בצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב ירושלים; סטודנטית לתואר ראשון בעיצוב טקסטיל, שנקר – הנדסה. עיצוב. אמנות. 
סרטיה הוצגו בארץ ובעולם, בין היתר, בפסטיבל הסרטים בחיפה, בפסטיבל מוסררה מיקס, בחממת הווידאו בפסטיבל צבע טרי, במוזיאון פתח תקווה לאמנות ועוד. 

חסר רכיב