גבעת חיים איחוד
חסר רכיב

תערוכה חדשה בגלריה-דמויות בתערוכה

16/06/2022
דמויות בתערוכה -מירי פארי/ קיר מחווה להונזו
אוצרת: ורד נחמני

הונזו בן שלום - היה חבר גבעת חיים, ייסד את הבובטרון, עיצב את הבובות, כתב וביים את ההצגות, הפעיל את הבובות ביחד עם חברי הקיבוץ וילדיו.
מירי פארי  - את דרכה האמנותית בתיאטרון הבובות החלה מירי פארי בצבא כמדריכה בקורסים למורות חיילות. ההצגה הראשונה הייתה "אהל הדוד תום". מירי פארי למדה  במדרשה לאמנות בסוף שנות השישים. בשנות השבעים המשיכה בלימודים בחוג לתיאטרון  באוניברסיטת תל אביב. באותן שנים החלה להתגבש קבוצת אמנים ובראשה האמן הדס עפרת, כך שילבה פארי את אהבתה לאמנות הפלסטית ולתיאטרון והחלה את דרכה האמנותית המקצועית. ההצגה המקצועית הראשונה הייתה "תשוקה נתפסה בזנבה", בובות מההצגה מוצגות בתערוכה יחד עם צילומי הסצינות השונות. הצגותיה לילדים נדדו ברחבי הארץ ובפסטיבלים. בשנת 1989 הקימה את "בית הספר לאמנות תיאטרון הבובות". כשעבר בית הספר לחולון (בו גם עיצבה דורה אשד את התערוכות) נוספו לו גם מוזיאון ופסטיבל בינלאומי. פארי אצרה וחקרה את הבובנאים הראשונים בארץ החל משנות השלושים. בין האמנים הללו היה אמן הבובות הונזו.

הבובה היא דימוי-מדיום, היא מתווכת בין הבובנאי – המפעיל לבין הקהל. ברצותו היא הופכת לחומר נטול חיים – "מתה". ברצותו, הבובנאי נוטל אותה לידיו ומנשים אותה ומעניק לה את נשימתה מחדש, מעניק לה "חיים". יחסי התלות בין המרכיבים הללו הם ליבו של תיאטרון הבובות.
התערוכה היא ניסיון להציג חלק מעבודותיה בתיאטרון הבובות של יוצרת ואמנית הבובות מירי פארי.                                                  
בחלל הכניסה מצד ימין מופיע שחזור של סצינה מתוך המחזה 'תשוקה נתפסת בזנבה' שיצרה פארי למחזה של פיקסו שהוצג באוניברסיטת תל אביב בשנת 1980. על הקיר תמונות של סצנות מתוך המחזה, המציגות את הדרך הייחודית של הפעלת הבובות. 
במרכז החלל  "יער הבובות". בובות בד שנוצרו בשנים בין 2018 - .2021 הן החלו ממשחק חופשי של בדים ורקמה. בזמן יצירת הבובה נולדת דמותה - שמה וסיפור קטנטן  על חייה. שם הבובות ומספר שורות על חייהן מוצגים  גם הם. ליד מיצב "יער הבובות" מוקרן סרטון המאפשר הצצה אל חייהן הבימתיים.  עיצוב המיצב נעשה על ידי דורה אשד העובדת עם מירי פארי שנים רבות. 
"המרוטים" של מירי נולדו מתוך אביזר בדמות שרביט שבקצהו נמצא ראש מגולף ונקרא "מרוט". המרוט התפתח במאה ה-14 המשך ישיר של אלת הכסיל. מקורה של המילה מרוט מהשפה הצרפתית ומשמעותה המילולית היא משוגע. משוגעים היו חייבים להחזיק ב"מרוטים" לפניהם על מנת שיוכלו לזהותם ככאלו.
כמו כן בתערוכה מוצגים קולאז'ים ואסמבלז'ים על משטחים שונים. התמונות משלבות גלויות וציורים, והן נראות כמו סצינות ממחזות אבסורד. המתח בין הבדיה לחיים, בין הדימוי לאנושי, יוצר משמעות חדשה שהיא נשמתה של האמנות ושל תיאטרון הבובות.

מסמכים מצורפים

מידע על הונזו.pdf
חסר רכיב