חסר רכיב

קלרה נרבר

קלרה נרבר
- ח' טבת תשל"ח
02/08/1916 - 18/12/1977
חתונה של עירית נרבר, משמאל קלרה נרבר


קלַרֶה נרבר
על קלרה, שהוכרעה אתמול למות, רק משפטים ספורים לפרידה. 
הנה לפני חודשים מעטים ראינו אותה בחדר האוכל החדש עם פתיחתו, ראינו אותה רובנו בפעם האחרונה - וניכר בה שאכן נידונה... 
מאז שמענו בחרדה גוברת על שבועות ארוכים של סבל קשה, על ימים ארוכים של יסורים אכזריים - זה השלב הסופי במלחמת-גבורה נואשת ואבודה נגד מחלה ממארת, ארורה.
אבל לפני כן התהלכה בינינו עשרות בשנים מבלי שהרבים הכירו אותה מקרוב, כי כל הימים היתה קלרה בעיניהם "רק" עקרת-בית וחברה פועלת, ולא מי שקרויה "פעילה". אף אני לא אתיימר שהיטבתי לדעת עליה.
אומנם שם משפחת טאובר נודע לי עוד בגולה לפני שראיתיה. 
בשנות ה-30 הראשונות נתפרסם בתנועתנו הסניף בגותה, קהילה קטנה בדרום גרמניה, בשל חמש האחיות. משפחה ציונית טובה שעלתה בשלמותה ארצה והשתרשה בקיבוצים (ההורים עם הבת הבכירה בקבוצת שילר, שלש אחיות בגעש, ביגור, באשדות-יעקב), קלרה הצעירה בגיל 19 אחרי הכשרה חקלאית בגרמניה הגיעה בראשית 1935 אל "פלוגת העבודה של הקיבוץ המאוחד שער-הנגב, שבגדרה.
אז הכרתיה לראשונה, בקבוצה אחת גדלו בנותינו, יחד יצאנו לגליל להתיישבות, יחד עבדנו תוך מאבקים ולבטים בימי הפילוג לגבעת-חיים. הייתי מורה גם לבן וגם לבת הצעירה. נפגשנו אפוא בדרכי החיים אי-פה אי-שם, ותמיד מצאתי אותה שלמה ונאמנה.
והנה 42 שנותיה בקיבוץ נראות לנו מסלול ישר ורצוף אחד למרות הטלטלה משער-הנגב לעמק- החולה ומשם לעמק-חפר. היא צעדה בו בבטחה ובשקט, בהתמדה ובסבלנות רבה - אף בתקופת חוליה האחרונה.
על רקע סערות הזמן הריהי פרשת-חיים בלתי-דרמטית לכאורה. קלרה נשארה מבחינה מסוימת בלתי-ידועה לציבור הרחב. לא הבליטה עצמה מעולם. נחבאה על כליה - כלים של ממש במטבח ובבתי-הילדים בעיקר. בדייקנותה, חריצותה ומסירותה מייצגת היא אותו "הרוב דומם" שהוא שורשה וגזעה של החברה הקיבוצית הענפה.

קלרה נרבר במחסן בגדים

קלרה נרבר


"הולם אותה הפסוק "אשת חיל מי ימצא, ורחוק מפנינים מכרה".
ודואב הלב, היא תחסר - ולא בלבד למשפחתה הקרובה, המסועפת, הניצבת מול קברה איתנו.
(דברים על הקבר)
עדי נחמני

תערוכת ספרים למכירה - 1968- קלרה וחיים נרבר מימין



תגובות לדף זה
תגובה חדשה

עדיין אין תגובות לדף זה.
מוזמנים להגיב!

חסר רכיב