חסר רכיב

מאיר גרינבאום

מאיר גרינבאום
- ג' אייר תשס"ב
13/02/1915 - 15/04/2002
מאיר גרינבאום

מתוך הראיון שערכה עם מאיר לאה הישראלי
נולדתי ב-1915 13.2 בגרמניה, בעיר Bielefeld להורי, דוד וברטה גרינבאום. היינו בבית שני ילדים אחותי הצעירה ממני ואני. הורי היו שייכים לקהילה הרפורמית שהייתה אחת הקהילות הרפורמיות הוותיקות בגרמניה ומנתה כ-700 נפשות. החיים היהודיים בקהילה היו אינטנסיביים: כל ערב שבת הלכנו לבית הכנסת, שם התקיימה תפילה מיוחדת לצעירים. הייתה גם תנועת נוער יהודית- גרמנית לא ציונית בשם ברית הצופים היהודיים. החינוך בתנועה היה לאזרחות טובה ולהרחבת האופקים האוניברסליים. לציונות הגעתי עם עלות הנאצים לשלטון ב-1933. תנועת הנוער שלנו הפכה אז- לציונית מגשימה.
הורי באו מבתים מסורתיים, שניהם בנים למשפחות ותיקות בגרמניה, שהיו בגרמניה כבר ב-1730.אבי בא מכפר קטן והשכלתו הייתה עממית. פרנסת המשפחה ממסחר בטקסטיל, בנעוריו היה חייט. בתקופת האינפלצייה ב-1922 זנח את מקצועו ועבר לסחור בטקסטיל. מצבנו הכלכלי היה טוב.
הייתי נער שובב. זכרונותי הראשונים מימי ילדותי הם מתקופת ראשית בית הספר העממי. בכיתה בתיכון היינו 3 תלמידים יהודיים, השאר גויים. בכל בית הספר היינו 7 יהודים בכיתות השונות, ביניהם גם אורי לב-רון שהיה בן עירי. הורי רוב התלמידים הגרמנים השתייכו לתנועות ימניות קיצוניות וגם המורים וגם התלמידים נתנו לנו להרגיש ביהדותנו. לקהילה לא היה גן ובית ספר יהודי, וכל החינוך שלי הסתכם בשיעורי הדת. תלמידים נוצריים קיבלו במסגרת השעורים בבית הספר שיעורי דת, ואנו, ילדי היהודים, רוכזנו בכיתה אחת, ורב הקהילה היה מעביר לנו שיעור כך במשך כל שנות בית הספר התיכון. 
היו בעיר שלנו כ-130000 תושבים מהם 750 יהודים כל הזמן היינו בתנועת נוער, היינו מקיימים מפגשים במועדון שלנו שליד בית הכנסת. נפגשנו פעמיים בשבוע ודנו בבעיות העולם והשעה כמו פציפיזם סוציאליזם ובעיות אקטואליות של גרמניה בשנים 1933-1931 הייתי חבר בתנועה סוציאליסטית פרה- מיליטריסטית. בעיקר השתתפתי בהפגנות, כנסים ותהלוכות.
כאשר הנאצים עלו לשלטון ב- 1933 עזבתי את בית הספר והלכתי לעבוד בבית מסחר יהודי גדול בתור מתלמד מאוד לא אהבתי את העבודה הזו. בספטמבר 1933 עזבתי את הבית והלכתי להכשרה שארגנתי לעצמי באופן פרטי ליד העיר Krefeld הכשרה בעבודת גן ירק. 
הגן היה שייך לתעשיין יהודי שהסכים לתת עבודה לי ולחבר שלי שהיינו שייכים לתנועת נוער בשם Krefeld - " אנשי עבודה " תנועת נוער זו התאחדה יותר מאוחר עם השומר הצעיר.
ההכשרה בגן הירק של התעשיין הייתה הכשרה דה-לוקס. היה לנו חדר בעיר. בהתחלה אכלנו על שולחנו של התעשיין, וכשלאשתו נמאס מנוכחות שני הצעירים, הוא סידר לנו מסעדה יהודית כשרה בעיר, וכמובן גם שילם תנועת החלוץ הכירה בסוג הכשרה פרטי זה. בתקופת ההכשרה שנמשכה כחצי שנה, ביקרנו בסניף התנועה ב Dusseldorf מרחק של כ-20 קילומטרים מעירנו והשתתפנו בפעולות התנועה. 
ב-1934 התנועה סידרה לי מקום הכשרה ביחד עם חברי בכפר קטן ליד העיר Stuttgart הסידור היה במסגרת הכשרה בודדת בחקלאות כהכנה לחיים בארץ. באותו כפר היו עוד שני צעירים יהודים מהתנועה שלנו שחיו אצל איכרים אחרים. אני עבדתי וחייתי בביתו של איכר נוצרי. גרתי בביתו ואכלתי עם בני משפחתו. מתקופה זו יש לי זיכרונות רבים. פעמיים בשבוע הוא היה לוקח אותי עמו ליום השוק לשווק את הירקות. את תפקיד השיווק נתן לי באומרו שהיות ואני נראה ומדבר לא כמו המקומיים, יש סיכוי שייקנו אצלי יותר. אחרי שסיימנו את המכירה נהג לקחת אותי עמו לבית המרזח לשתות בירה. בית מרזח זה היה שייך ל-S.A. אנשי החולצות החומות. כאשר שאלתי אותו מדוע הולכים למקום זה לשתות, טעו שזו המסעדה הכי זולה בעיר והבטיח לי שלא יעונה לי שום רע כשאני אתו, וכך היה. האיכר הזה היה מאוד טוב אלי, ולמדתי אצלו לעבוד בחקלאות. עבדנו יחד מ-5 בבוקר עד שקיעת השמש. תמורת עבודתי קיבלתי דמי כיס בלבד בערב נתתי שיעורי עזר לבנותיו הקטנות. זכורה לי מתקופה זו אפיזודה קטנה. אחת לכמה שבועות נהג האיכר לשלוח אותי עם העגלה לקסרקטין של חיל הפרשים של הצבא להעמיס זבל כאשר בפעם הראשונה באתי לשם. עצר אותי השומר בכניסה ורצה לדעת מי אני ומה מעשי באזור זה, סיפרתי לו שאני מאזור אחר ושאני יהודי ועובד אצל האיכר המסוים אותו הכיר. הוא אמר לי לגשת לאורווה ולהעמיס את הזבל. כאשר התחלתי במלאכה הופיעו חיילים מהמחנה, עמדו סביבי והתבוננו בהתפעלות במעשי, איך זה שיהודי עובד עבודה פיזית. צחקו והתבדחו עד שסיימתי והסתלקתי משם.
הייתי קשור לבית החלוץ בStuttgart וכל יום ראשון, כשאיכר הלך לכנסייה, הייתי הולך לסניף להשתתף בפעולות בתנועה פגשתי את אלכס קסטן שעבד אף הוא בהכשרה בבניין. בפעולות שמענו על הארץ ועל הקיבוץ והציונות. בסניף התקיימו גם חוגים שונים. אני השתתפתי בחוג תנ"ך בהדרכתו של מרטין בובר. באותה תקופה גם הדרכתי בני נוער בתנועה. 
היינו יוצאים לטיולים לאורך הגבול השוויצרי. באחד הטיולים האלו חציתי את הגבול ויומיים טיילתי ברחבי שוויץ לבדי. כשעמדתי לחזור לגרמניה בטרמפיאדה ליד Zuerich קניתי שני עיתונים קומוניסטיים שיהיה לי מה לקרוא עד שאתפוס טרמפ. כשעליתי לטרמפ שעצר לי נוכחתי לדעת שאני נוסע עם נאצי. תקף אותי פחד שהאיש ראה את העיתון שברשותי וילשין לשלטונות. כל הנסיעה הייתי במתח רב שאתפס כשאעלה על האונייה לחצות את הגבול. אך למזלי הוא לא שם לב והגעתי בשלום הביתה.
לפני שנבדקתי במכס החבאתי את העיתונים מתחת לגרב. הפקיד שבדק ראה והריח את הגרביים ומייד שיחרר אותי מחיפוש נוסף. 
באוקטובר 1934 סיימתי את הכשרתי אצל האיכר. ובנובמבר נסעתי להכשרת התנועה לאיטליה, לכפר קטן בשם Moniga על יד האגם Laggo di-Garda היינו שלושים חלוצים גרנו יחד בבית קטן שבו השתכנו במיטות קומותיים בנים למטה ובנות למעלה. יום אחד הופיעו בבית 4 גברים והציגו את עצמם בשמות כהן, לוי, וכו' סיפרו שבאו מקהילת Milano לראות איך אנחנו מסתדרים הם נראו לנו חשודים. אחרי שהתחילו לחפש בבית ולרחרח התקשרנו לקהילה והתברר שאין להם כל מושג מי הם. יותר מאוחר הבנו שהית זו הבולשת האיטלקית שחשדה שאנחנו מרגלים גרמנים כולנו עם דרכונים גרמנים לשמחתנו לא עצרו אותנו.
בחורף 1936 חליתי ושלחו אותי להבראה בבית אבות יהודי בעיר Mantua התיידדתי שם עם מורה בית ספר תיכון יהודי שהיה סוציאליסט לפרידה הוא נתן לי במתנה את ספריו של בורכוב על סוציאליזם בגרמנית. הספר הזה היה מחוץ לחוק. כאשר חזרתי בטרמפים לקיבוץ ההכשרה עצרה אותי המשטרה האיטלקית. בחיפוש מצאו אצלי את הספר למזלי, לא ידעו גרמנית, אך כיוון שחשדו בי לוו אותי עד מקום ההכשרה בליווי צמוד להכשרה בחסות המשטרה.
במרץ 1936, יחד עם עוד חבר עברנו להכשרה בודדת לחווה שליד העיר Laneigo שמקןעם חווה זו הייתה בבעלות של אציל יהודי עשיר מאוד. שוב הייתה זו הכשרה בתנאי דה-לוקס. גרנו בארמון, היה לנו חדר מרווח משלנו משרתת סידרה את החדר עבורנו. אכלנו טוב יחד עם מנהל העבודה האציל היהודי נתן הוראה לדאוג לנו היטב. 
בעל הבית היה בא מדי שבוע מהעיר Padua להתעניין בשלומנו. לא חסרנו דבר. הבעיה היחידה הייתה שלא נתנו לנו לעבוד בחקלאות, אבל בכל זאת למדנו לנהוג בטרקטור ולעבוד בתעשיית הגבינה. בסופי השבוע הוזמנו לבית הבארון לסעוד על שולחנו בשבת. בפסח הוזמנו כל החלוצים שעבדו באזור Padua כ-20 איש להתאכסן במלון מפואר בעיר ולהשתתף בסעודת חג שנערכה לנו החלוצים ולקבוצת קצינים יהודים צעירים שעמדו להישלח לאתיופיה.
באוגוסט 1936 קיבלתי את הסרטיפיקט ונסעתי עוד פעם, על חשבון האציל הטוב, לביקור פרידה אצל הורי בגרמניה. הורים קיבלו את הידיעה ברוח טובה, נפרדנו בהבנה ובהרגשה טובה. הורי היגרו ב-1939 לאמריקה ואחותי הצליחה להגיע ארצה שנתיים קודם בן 21 בספטמבר 1936 עליתי ארצה. בנמל Triest הצטרפתי לקבוצת חלוצים שעלו לשער הנגב. כולם יוצאי גרמניה ביניהם: הנס פיינברג אילזה ברונר ואבנר לס. בהגיענו לנמל חיפה הייתי נרגש, חשתי שאני מתחיל פרק חדש בחיי. הימים ימי מאורעות, העלו אותנו על רכבת, ובליווי הצבא הבריטי הגענו לראש העין, ומשם באוטובוס לתל-אביב. נשארנו יומיים בתל-אביב וביקרנו בהבימה בהצגה בעברית, וילהם טל. המילה היחידה שהבנתי "חופש, חופש, חופש". אחרי יומיים בתל אביב הקטנה שמחתי להגיע לגדרה באותם הימים התקיים המעבר מגדרה בחורף 1942 עלתה הקבוצה הראשונה 15 איש ל"עין זרעה" והתחילה להיאחז, לסקל ולבנות את בתים ליישוב החדש כפר סאלד הייתי שם המא"ז, וכמובן עבדתי כמו כולם בסיקול ובהכנת השטח. גרנו באוהלים אני ישנתי ליד הנשק במבנה ארעי מאבני בזלת שהקמנו למטרה זו לאט לאט התאספו כל חברי שער הנגב והילדים במקום החדש בשנת 1942 קיבלנו לקיבוץ קבוצת השלמה שעשתה הכשרה כילדי עליית- הנוער בגבעת חיים ואחר כך הכשרה בעין גב חיה דרייפוס, אבי ברוך, אלי ורפל ועוד. ביניהם הייתה חוה, התיידדנו ומקץ שנתיים הקמנו משפחה.

גרינבאום

 ב-1944 נישאנו. נורית בתנו נולדה בסתיו 1945. 
ב-1947 12 26 כאשר הובלתי שיירה מ"חלסה" לטבריה נפצעתי והובלתי לבית חולים במצב אנוש. כדור נכנס לריאה, והוא שם עד היום אחרי שלושה חודשים חזרתי לקיבוץ. במאי 1948 חזרתי לשרת בצה"ל בתפקידים שונים. בפברואר 1949 מוניתי להיות מפקד גוש הנגב בבאר-שבע בזמן מבצע "עובדה". בסוף 1949 הייתי תקופה קצרה מפקד גוש פתח-תקווה ומ- 1950 מפקד גוש ראש פינה בגליל העליון. 
בשנת 1951 נחת עלינו אסון כבד. אשתי חוה נדרסה בתאונת עבודה בקיבוץ. נורית הייתה אז בת 5. חזרתי הביתה והשתחררתי מצה"ל עד הפילוג עבדתי כנהג משאית. 

גרינבאום

ב- 1952 עברתי לגבעת חיים איחוד עם חברי. כאן, בימים הראשונים נכנסתי לעבוד בבית החרושת גת בו אני עובד עד היום ומרוצה. מילאתי תפקידים שונים כמו סדרן עבודה ועוד. ב1953 כאן בגבעת חיים הכרתי את שלומית והקמתי שוב משפחה.
לנקודה – מחנה הנגב שבקרבת המושבה מהרגע הראשון הרגשתי טוב. עזר לכך שרוב החברים היו מגרמניה, ויכולתי ליצור קשר. התנאים היו פרימיטיביים. גרנו שלושה באוהל, ולפעמים באוהל מיריעה אחת בחורף האוהלים נפלו בגשם וברוחות. האוכל היה חלש, אך הייתה אוירה טובה.
אחרי חודש נשלחתי עם עוד כמה חברים לעבוד בנמל תל-אביב בסבלות. שלשת רבעי שנה עבדנו וחיינו כל השבוע בעיר, ובימי שישי חזרנו לקיבוץ. כל מטלטלי היו בגדים בלבד, הייתי לוקח איתי ביום ראשון ומחזיר בשישי. בשריפה שפרצה בביתן שלנו אבד כל רכושי הדל, לא היה איכפת לי, פרט לתמונות ולמכתבים. 
בתל-אביב ניצלנו את הערבים והלכנו להצגות ולסרטים. נהנינו מהגיוון, אם כי העבודה הייתה מפרכת. סחבנו שקים של עד 160 ק"ג. מורינו היו הסלוניקאים שעמם דיברתי באיטלקית והתפתחו בינינו יחסים מיוחדים. בימים שהים היה סוער היינו "החבורה " יוצאים לטיולים באזור מרכז הארץ. בטיולים האלו הגעתי בפעם הראשונה לירושלים וגם לגבעת חיים, מובן בטרמפים, הכול. בנמל עבדו אז 100 חברי קיבוצים שונים, משער הנגב היינו ארבעה חברים בילוי נוסף בתל -אביב, ישיבה בבית קפה תמורת כוס תה בחצי גרוש, ישיבה כל הערב וקריאה בעיתונים. 
בקיץ 1937 חזרתי לקיבוץ ועבדתי בתחילה בפרדסים אחר כך נכנסתי לעבוד במאפייה בהדרכתו של אליעזר הלברשטט, למדתי להיות אופה. באותו זמן נהייתי נוטר וקיבלתי אימונים ראשונים בהגנה. בלילות יצאנו לאמבושים ולמארבים לכיוון דרום ניסינו לשים מארבים לערבים שבאו להצית עמודי חשמל, לא הצלחנו בשנת 1938 נשלחתי לחניתה להשתתף בקורס מ"כים בתום חודש וחצי של אימונים נהייתי קורפורל של הנוטרים. בחורף 1939 נשלחתי לעבוד בהעמסת פרי הדר, על הרכבת ברחובות. שני יהודים בין פועלים ערבים שעבדו כמו משוגעים, אחרי יומיים נשברנו מהקצב. משער הנגב היינו יוצאים, חבורת משוגעים לדבר, לטיולים באזור החוף. כן השתתפתי בקורסים שונים לסיור
של ההגנה ב-1937 עלתה אחותי ארצה והצטרפה לקיבוץ בשם "למחר" שישב ברמתיים 
בשנת 1943 נשלחתי לג'וערה לקורס מ"ממים של ההגנה לחודשיים מתקופה זו ועד פרוץ מלחמת השחרור העברתי באופן חלקי קורסים מטעם ההגנה בנפת תל- חי. הייתי נוסע למשקים ומעביר שיעור נשק ושדאות לחברים בקיבוצי הגליל. גם המושבות הייתי מגויס חלקית כעובד נפה בסתיו 1947 הדרכתי בקורס מ"כים של ההגנה בעמק הירדן ובאזור התבור. בגמר הקורס פרצה מלחמת השחרור וגויסתי גיוס מלא לצבא.
מאז ילדותי אני מתעניין באופן מיוחד בהיסטוריה, גיאוגרפיה, ארכיאולוגיה, אהוב מאוד לטייל. ב-1970 ניצלתי הזדמנות שב "מכללת מנשה " פתחו קורס למורי דרך מטעם בית הספר של משרד התיירות עברתי את הקורס ונהייתי מדריך מוסמך עוד שנים קודם השתתפתי בקורסים לידיעת הארץ של התנועה הקיבוצית מזה שנים אני מדריך טיולים של צליינים ותיירים ונהנה מאוד. הקיבוץ אישר לי את העבודה הזו ובערך 15-10 טיולים של שבוע אחד, אני מבצע בשנה השכר שהוא נאה, מועבר לקיבוץ, ואני נהנה מכל טיול. 
אני מאוד שלם עם חיי בקיבוץ. עם שלומית רעייתי ערכתי במהלך השנים מספר טיולים לחו"ל. היינו בכל אירופה המערבית, בארצות הברית, מצרים, קפריסין ולאחרונה במזרח הרחוק בעת ביקורנו בארצות הברית ב-1977 ביקרתי את מקום קבורת הורי שהגיעו לשם בתחילת מלחמת העולם. 

גרינבאום

רותי קורן, הכלה כותבת:
נפגשתי עם מאיר, לראשונה בחג השבועות 1965. חברתו הטרייה של מיכאל הבן. צעירה הססנית ומבוישת, ובפעם  הראשונה טעמתי את "עוגת הגבינה" של מאיר, שעד היום לא מצאתי מתכון שיתחרה בה. מאיר אחראי על אפיית העוגות בחדר, מכיוון שבין כל יתר ההתנסויות המגוונות שלו, היה גם במשך זמן מה אופה בשער הנגב. כבר באותה פעם ראשונה הרגשתי, שהאדם בו פגשתי הוא יוצא דופן. אך צריכות היו לעבור עשרות שנים עד שהבנתי מה גרם לו להיות כך. היום, בעקבות תובנה שנרכשת עם השנים, אני יודעת שמאיר היה מרשים כל כך היות והיה אמן באמנות החשובה ביותר, אמנות החיים. מאיר ידע לתת בלא לצפות להכרת תודה, אך מה שאולי קשה עוד יותר, הוא ידע לקבל בפשטות, בלי חשבון, אך מעולם לא לקחת. הוא ידע לזהות את ההזדמנויות שהחיים מעניקים, גדולות וקטנות ולהפיק מהן את כל האפשר. לקבל כל יום באופטימיות, במבט ממוקד בהווה ובעתיד, ובלא בזבוז זמן מיותר בהתרפקות על החמצות העבר.

גרינבאום

מאיר היה שייך לאותו דור נפילים, בו אנחנו, בני הדור השני, ממשיכים להתבונן בהשתאות. הביוגרפיה שלו מעוררת התפעלות.
נולד בשנת 1915 בביליפלד שבגרמניה. לאחר התקלות באנטישמיות, התנסויות בתנועת הנוער ובהכשרה, בדומה לרבים אחרים, הוא עולה ארצה בגיל 21, ישר לשער הנגב. מאיר החסון נשלח עם כמה מחבריו לעבוד בסבלות בנמל תל- אביב. רק לאחרונה סיפר לנו בגאווה, כיצד למד מהסלוניקאים לסחוב שקים במשקל 160 ק"ג. השנה 1936, והימים ימי המאורעות, ומאיר מתחבר למאמץ ההגנה והמאבק בו הוא עתיד להיות מעורב במשך שנים רבות. בתחילה היה נוטר, אח"כ מ"כ, ולאחר מכן, אחרי המעבר לכפר סאלד, הוא כבר מא"ז, ומכאן הוא מתקדם בסולם התפקידים והדרגות. בדצמבר 1947 מאיר מנצח את המוות בפעם הראשונה. הוא נפצע אנושות כאשר מוביל שיירה מחלסה (לימים קרית שמונה) לטבריה. הכדור שחדר לריאתו נשאר בגופו עד יומו האחרון. אבל, לאחר שלושה חודשים, הוא שוב בחזית והפעם בדרום. אפשר שמאיר היה נשאר בצבא הקבע במשך שנים רבות, אלמלא פקד אותו אסון כבד. בשנת 1951 נהרגה אשתו הראשונה, חוה, בתאונה, אמה של נורית. מאיר חוזר למשק כדי להיות קרוב לבתו הרכה בשנים, וחוזר להיות חבר קיבוץ מן השורה. אם כי שמעתי אותו מדבר על ימים אלה יותר מפעם אחת, מעולם לא שמעתי שמץ של התמרמרות על הבחירה שכפה עליו הגורל. הוא אהב את דרך החיים בקיבוץ, וקיבל אותה בשלמות. מעולם לא היה חסיד שוטה, היה מפוכח מאוד, וראה את החיים המשותפים כמות שהם, על הטוב והקשה שבהם. על אף הראייה המפוכחת והמודעות הרבה, היה שלם עם הדרך בה בחר.
בשנת 1954, לאחר הפילוג והמעבר מכפר סאלד לגבעת חיים, מאיר חובר לשלומית, וביחד בונים מערכת יחסים מזינה ושיתופית שמעשירה את חייהם למשך כמעט 50 שנה. כמו רבים בני דורו, היה מאיר אוטודידקט. על אף שלא רכש כל השכלה פורמלית, היה היד שלו בכל הקשור לתרבות המערב רחב יריעה עד מאוד. הוא היה מקור המידע לנו ולנכדים בכל שאלה, בייחוד כשמדובר היה בהיסטוריה, גאוגרפיה או מוזיקה. בשנת 1970, כשמאיר בן 55, מתאפשר לו להגשים אהבה ישנה, והוא מתחיל ללמוד ידיעת הארץ בקורס מורי דרך. הוא חובש את ספסל הלימודים עם אנשים הצעירים ממנו בעשרות שנים, עומד בכל הבחינות והופך למורה דרך מוסמך. אני מטילה ספק אם בעת שהחל ללמוד, העלה מישהו על דעתו שמאיר יהיה מורה דרך פעיל במשך 20 שנים, עד גיל 77. מאיר מתמחה בהדרכת קבוצות דוברות גרמנית. הוא מלווה את הקבוצות שלו לאורך כל שהותן בארץ. ביום מוליך אותן מאתר לאתר, רץ לפניהם במעלה השבילים, לא מוותר על אף פינה שיש בה עניין ובערב יושב ביניהם לארוחה מלווה בשיחת רעים וכוס משקה. עושה זאת בשמחה, כי הוא סקרן ואוהב בריות וגם יודע ליהנות מהצד הגשמי של החיים. מה הפלא ששמו הולך לפניו? קבוצות המתכוונות להגיע ארצה, מבקשות אותו כמדריך וחברות התיירות מחזרות אחריו. ובאותן שנים, כשהוא לוגם מכוס החיים בלגימות גדולות, הוא מנצח את המוות בפעם השנייה. מאיר לוקה בסרטן, עובר סדרת ניתוחים והקרנות, אך לא מאבד את האופטימיות ושמחת החיים.
שלומית ומאיר מחליטים ביחד לנצל את אמצעיהם המוגבלים. במקום למלא את הבית בחפצים דוממים, הם ממלאים את חייהם בהתנסויות וחוויות. הם נוסעים יחד וחורשים את אירופה, ארצות הברית, המזרח הרחוק ומרחיקים עד אוסטרליה. לפני שלוש שנים, כשהוא בן 84, והלב כבר בוגד והרגליים כואבות והעיניים שוב אינן מה שהיו, מאיר מחפש תכנית לטיול שלא יהיה קשה מדי, הבחירה היא ספארי בקניה... אמנם בקניה יש ג'ונגלים ומזיקים למיניהם, ואולי אמצעי הבריאות מוגבלים, אך כל עוד ניתן להגיע לכל מקום מעניין ברכב הספארי, מאיר אינו נרתע והוא חוזר מקניה מלא שמחה וחוויות.
לפני 14 חודש שבר מאיר את צוואר הירך, וממכה זו לא החלים עוד. הוא הופך מוגבל בתנועותיו ומאבד את האוטונומיה שלו, אך עדיין לא מוותר והאופטימיות לא עוזבת אותו. הוא נלחם בעקשנות כדי להשיב לעצמו מידה כלשהי של ניידות ועצמאות שאפשרה לו, לתקופה מסוימת לנוע בכוחות עצמו בקיבוץ. הוא עדיין מסוגל ליהנות מארוחה טובה וכוס יין משובח. הוא עדיין שמח למשחק קלפים והוא משחק על מנת לנצח, אך המצב הולך ומדרדר.
בחשכת הלילה שלאחר ליל הסדר, בלא שנדע מה הביא לרגע האמת, מאיר מבין שהוא לא יבריא עוד. על אף המלחמה העיקשת, הוא לכל היותר יצליח להאט את ההידרדרות הבלתי נמנעת, אך לא להשיב את הגלגל אחורנית. ברגע שהוא מבין זאת, הוא מרים ידיים וביום החג הוא אומר לנו בצורה הברורה ביותר, ישירות, שהוא רוצה לסיים את הסבל, שלחיים כאלה כבר אין משמעות עבורו. כל מי ששומע אותו באותו יום, יודע שהשעון שכבר היה מאיים על הקיר במשך חודשיים, החל מתקתק במהירות כפולה ומכופלת. הלב העייף נכנע, שוב לא היה מי שיילחם עבורו.
הוא יחסר לנו מאוד, אך כולנו מבינים שלאדם כמאיר, חיים ללא עתיד, ללא תקווה, אינם חיים. נכדו, צבי, אמר ליד הקבר הטרי: "אנחנו לא נשכח את סבא, מכיוון שהדרך בה הוא חי מהווה עבורנו דוגמא לדרך בה אנו רוצים לחיות". הלוואי ונזכה כולנו שנכדינו יוכלו לומר אודותינו מילים כאלה ברגע האמת.

סבא מאיר 
ננסה לתאר כאן את מה שהיית עבורנו, הנכדים. 
היית מקור בלתי נדלה לידע בנושאי הגיאוגרפיה וההיסטוריה של ארץ ישראל. כל טיול אתך 
היה בעל "ערך מוסף" – מתובל באגדות וסיפורים ויעידו על כך גם עשרות האלבומים גדושי התמונות ומכתבי התודה ששלחו לך הקבוצות שזכו לטייל בהדרכתך. 
לא רבים הם הנכדים המתייעצים עם סבא לפני היציאה לטיול של אחרי הצבא אבל אתה פשוט חרשת את העולם וכך זכה אמיר לטפים ממקור ראשון על תאילנד, אוסטרליה וניו- זילנד לפני שנסע לשם. כל אזכור של מקום בעולם העלה סיפור. מהודו ועד סקנדינביה ובנוסף לזיכרונות שתויקו בראש נשלפו גם הקלסרים המלאים בחוברות מפות ותמונות לתיעוד הנסיעה. בזכות המסעות הרבים פיתחנו גם אוספים גדולים של בולים, מפיות וגלויות צבעוניות של דרישות שלום חמות.
לא הפסקת מעולם ללמוד מתוך סקרנות טבעית ורצון לחקור ולדעת. היית פעלתן תמיד בכושר, על אופנים בדרך למגרש הטניס או לבריכה ומעל לכל סבא חם ואוהב.
נזכור את השבתות כשהתארחנו בחדר, מוזיקה קלאסית ברקע ואתה נותן לה ליווי את הצהריים המקודשת שהוציאה אותנו לטיולים ברחבי הקיבוץ כדי שלך יהיה קצת שקט ואת ארוחת ארבע שלאחריה עם "סלט סבא" והעוגות אוכל טוב, יין טוב וסיגריה לפעמים. ידעת להנות בחיים ומיצית אותם 
בגעגועים גדולים – יעל אפרת ואמיר 
 
הנכד צבי 
סבא מאיר 
הזיכרונות שלי מסבא מאיר, מתקופות שונות ומגילאים שונים, קשורים תמיד להרפתקאות, לגילוי דברים חדשים, לחוויות ומקומות חדשים. הזיכרונות האלו עשיריים צבעוניים. קשורים כמעט תמיד לטיול: הזיכרון המוקדם ביותר הוא מגיל חמש, טיול בשביל הררי מושלג שבו דאגנו להכניס את הנעליים לכל פיסה ושרית של שלג, בכדי לא לפספס אף טיפה של החוויה – ובסופו נהרס לסבא זוג הנעלים, עובדה שדאגו בהחלט לשוב ולהזכיר. בגיל מאוחר יותר זכורים עוד טיולים: התלווות לסבא באוטובוס תיירים לים המלח או לאילת. טיולים סקרניים לאתרים ארכיאולוגיים "חדשים", ועוד טיולים עם המשפחה, סתם ללא סיבה או לציון אירועים משפחתיים שונים. 
מעניינים עוד יותר מהטיולים האלו – הסיפורים של סבא על טיולים בארץ ובעיקר בעולם. ביכולות הסיפור הייחודית שלו, הסיפורים שלו על חוויויותיו הפכו לחוויית משמעותיות בפני עצמן סיפורים על מקומות מעניינים – אוסטרליה, המזרח הרחוק, אירופה... סיפורים שהם תמיד מרתקים וצבעוניים: פגישות ו"התקהלויות " באנשים מעניינים, שיחות עם אנשים, אוכל מעניין, שתייה, היסטוריה. 
התכונה המיוחדת הזו של סבא : היכולת להפוך אירוע, לפעמים רגיל ופרוזאי לכדי "חוויה", 
{חוויה ששווה סיפור} – ואחר כך לחלוק את החוויה /הסיפור הזה עם אחרים, כך שתהפוך בעצם לחו משלהם מרתקת. היכולת הזו באה לידי ביטוי במידה מסוימת גם בסיפורי ההכשרה והעלייה לארץ של סבא, סיפורים שלא הכרתי ושראיתי בפעם הראשונה בחוברת הזו: שוב, לאו דווקא סיפור בנוסח הירואי: " עלית", "הקמתי" – אלא סיפור המוצג כאוסף של חוויות צבעוניות: נפגשתי, עניתי, טיילתי, אכלתי, ראיתי. אני חושב שהשיעור האישי המעניין מסבא, הוא הדרך הזאת שלו לבנות את החיים מתוך סקרנות, רצון להרחיב גבולות, להרחיב אופקים, לגלות מקומות ולתקשר עם אנשים. לחוות את החיים – להפוך אותם לאוסף של מקרים מפגשים ואירועים ש"שווים סיפור". לרצות לשתף בכל החוויות הידע והסיפורים, אנשים אחרים : תיירים, משפחה ונכדים. אני מקווה שנצליח ליישם לפחות חלקים מהשיעור הזה.

מאיר
משפחה קטנה היינו, ולכן קשה לי היום במיוחד, כשדודי האהוב מובא לקבורה.
היו לי שני דודים מצד אבי, שחיו בארה"ב ודוד אחד, דוד מאיר, שהיה דוד מיוחד, כזה טיפוס צברי, ארצישראלי ועוד קיבוצניק! כזה חברהמ'ן, כפי שאבי הגדירו.
כילדה אני זוכרת אותו- גבר גבוה וחסון, איש צבא הרבה שנים ואחר-כך מטייל ומדריך טיולים, שהכיר כל פינה בארץ ומאוחר יותר גם הרבה לטייל עם שלומית בחו"ל, והקוריוז שתמיד אהבנו לחזור ולספר עליו, היה איך טיילתי עם ראובן בסקנדינביה, ונכנסתי לטירת שייקספיר שעל- יד קופנהגן, ופתאום שמענו קבוצה דוברת עברית, כשזממנו להצטרף ולהקשיב להסברים, ראיתי, כי המדריך הוא לא אחר מאשר דוד מאיר, שהוזעק להחליף מדריך אחר, וההתרגשות של שנינו היתה רבה.
בשנים האחרונות, כשמצבה של אמי הדרדר, ושלומית ומאיר הרבו לבקרה, התהדקו יחסינו במיוחד. לשנינו היה יחס מיוחד זה לזה. אני אהבתי אותו מאוד ואני יודעת שזה היה הדדי.
אהבתי את סיפוריך, את חכמתך ואת נחישותך להיאחז בחיים ולא לוותר, למרות שהברך הציקה, והראייה לא היתה כבר מי יודע מה. דווקא בתקופה האחרונה, הקשה ביותר, אפשר היה לדבר אתך על הכל, וצלילות דעתך, למרות בגידת הגוף, נותרה עד הסוף.
ולסיום- רציתי להביע את מלוא הערכתי לשלומית אשתך, שלא משה ממיטתך וסעדה אותך במסירות אין קץ לאורך כל הדרך. והערכה מיוחדת וכנה למיכאל, שהקדיש לך את כל זמנו וכוחו ועל כך ראוי להערצה.
אזכרך, דוד, לתמיד, ואוהבך לנצח.
אחייניתך עדנה.

ברכה למאיר גרינבאום, עדי נחמני

 

​​על רמאיר בעל-הנס

כמעט שכחתי,רבותי, -

את חטאי אני מזכיר –

היכן לראשונהמתי

פגשתי חגרינבאוםאת מאיר? ​

​​                           נדמה לי בפרדס,

​​                           יחד עם אבנר לס.

 

בגדרהשער-הנגב פלשתינהא"י

בתקופת ד"ר רויטלר הרופא

אחרי כיבוש העבודה במושבה ובנמל וודאי

היה (כמו אליעזר הלברשטדט) – אופה 

       – איש "הבוניםאו סתם-חלוץ?

       על כל פנים מגשים קיבוץ.

 

וכשעברנו לכפר-סאלד שבגליל

נשאראני זוכר היטבמאיר

בכל שטחי הביטחון פעיל,

רואה אני אותו שוב במדי גפיר

                    בחאקי ובבטלדרס 

                     ​​- תמיד מעז.

 

בימי המלחמה מאז ימי תש"ח

דרכו באזורי הסכנה עוברת,

וכמזכרת ועדות על כך

נושא הוא בגופו כדור עופרת.

​​     צלקת יש עדיין

​​     הידעתם מניין?

 

וכמובןגם הוא אז בפילוג,

עבר לכאןאת מחנה אנשי איחוד הוא לא יפקיר.

כפי שנאמר בירמיהו בפסוק

"שניים ממשפחה – אחד מעיר..." 

   היום בן ע'!

 

מאז לא זע הוא ולא מט,

לא התחלף עודלא נדד,

כי השתרש כולו אט אט

היטב בבית-חרושת "גת

               לרוב-סדרן העבודה

 

ורק דבר אחד מעיד

על שאיפה למרחקים:

כל השנים מאיר מתמיד

להיות מדריך לתיירים, מושלם ומדופלם – נודע.

 

​      עולה הריםסובב שווקים

​      בהודוקפריסיןזאיר...

​      מסע ארוךהרבה פרקים, -

אכן נשאר צעיר מאיר  /  בהחלט!

 

כבר בן 70? לא ייאמן.

בגיל שיבה – הייתכן?

וחשק כבר לנוח? – אין?!

יישר נא כוחךאמן!

​​       מאיר כאן תם השיר כעת

             HAPOET


תגובות לדף זה
תגובה חדשה

עדיין אין תגובות לדף זה.
מוזמנים להגיב!

חסר רכיב