על חג המים בגבעת חיים איחוד
אריאל שגיא הוא חוקר שחקר את הנושא של חג המים בדוקטורט שלו
החג החקלאי בהתיישבות השיתופית: האם מיתוס קדום הפך לנורמה מתחדשת?
דיון בחג המים וחג הגז 2024
אריאל ביקר בארכיון גבעת חיים איחוד 28 בנובמבר 2018
איסוף מידע על חג המים בגבעת חיים איחוד
דו שגיא מספר - חג המים היה חג מרכזי בגח"א יותר מן החג העיקרי שנחשב אז – ראש השנה. ההשקעה בחג זה היתה רבה. החג היה גורם משמעותי באותה עת, מכוון שגח"א נוסד ב 1952 והחג היה חלק מן הגיבוש של היישוב החדש לאחר הפילוג.
דן הגיע מן המאוחד בגיל 15 והיה בתיכון לא זכור לו חג מים במאוחד. הוא מפריד בין חג פתיחת הבריכה ב 1 במאי ובין חג המים שהיה קשור למקורות ולמסורת של חג שמחת בית השואבה.
הטקס נערך על המדרון המזרחי על הבמה שלמרגלות הדשא הגדול, והתקיים כל חג. חג המים סגר את אירועי סוכות וגם את חגי תשרי כולם.
בסוכות הוקמה סוכה מרכזית בה אכלו כל החברים. נבנתה בצד הצפוני של חד"א לעיתים בצד הדרומי וגם על הרחבה.
תמי הורוויץ מספרת - חג המים הראשון התקיים ב-1952, תמי הייתה בת שנתיים ועל כן איננה זוכרת.
בהיותה בגן חגגה מדי שנה את חג המים. הילדים רקדו את הריקוד על פי השיר ככלות ייני תרד עיני ... פלגי מים פלגי מים"
לאה שחר מספרת - הדמות המרכזית במחול בגבעת חיים היתה לאה הישראלי, כשנישאה עברה מרמת יוחנן אל גבעת חיים (כפי הנראה הגיעה ב-1958). בריקוד שפיתחה לאה הישראלי ולימדה את הילדים לרקוד נעלו כפכפי עץ ששימשו אותם במקלחת עם סרט גומי לאחיזת כף הרגל. החג נחוג בבריכת השחייה. חג המים זכור לה כחלק משמחת בית השואבה. הגננת התיזה מים על הילדים.
מהארכיון -
יש דיווח על חג המים מן השנים - 1969-1970, וכפי הנראה החג האחרון התקיים ב-1974 בבריכה: חג המים בבריכה כלל הופעת ילדים על שפת הבריכה, משחקי מים בבריכה.
המועד - קבוע בחג השני של סוכות.
שירשרה - הדמות המרכזית בחג היתה שירשרה אמו של המנצח אבנר איתי, שהגיעה לגח"א בעקבות בתה שלמדה במרכז, ולאחר תקופה שבה המשפחה לביתה בכפר גלעדי. שירשרה עיצבה את התוכן האמנותי ולא עסקה בתוכן האידיאולוגי של החג.
הטקסטים: החג נקשר לשמחת בית השואבה. הובאו טקסטים מן המקורות יחד עם דברים שנכתבו על ידי חברים.
*בארכיון קיים עותק דיגיטלי של הדוקטורט של אריאל שגיא כולל תיאור חג המים של גח"א בעמוד 159
חג המים
בתוכנו מס.311 3.11.1968
*****
לאחר הפסקה של שנים אחדות, שוב חגגנו את חג המים.
בחג, (ערב שמחת תורה) לפנות ערב, צעדנו כולנו אל הבריכה עמוסי סלים, ותיקים ושמיכות, והמוסיקה של דימיטרוף מקדמת פנינו מרחוק. הבריכה, והדשאים סביבה קיבלו אותנו באורות ובקישוטים חגיגיים וססגוניים. והעם כולו על אורחיו הרבים מתמקם משפחות-משפחות וחבורות חבורות לפיקניק חג המים.
פתיחה קצרה רצינית של קטע קריאה ותפילת הגשם, וברכה של זיגי "איש המים", שאף פתח ממטרה שסילוניה הוארו באור צבעוני – סמל לשנת גשמים טובים בעיתם.
והחל הווי הסעודה (שחולקה לציבור בצהריים). מי שלא טרח הרבה ואכל סעודתו כמעט כפי שהוכנה, ומי שהרבה לטרוח והכין סלטים למיניהם וממרחים וחביתות ועוד. אלה ואלה נהנו, ואווירה עליזה וחופשית השתררה על שבת אחים גם יחד וסעודה בשטח.
לאחר הסעודה - התכנית
הופעת ילדים מכיתות ב' ג' וו'-ז בריקודים על שפת הבריכה ועל הרפסודה הצפה (בהדרכת לאה שחר) ובמשחה ראווה (בהדרכת ראובן שפע). הופעת מקהלת המלחים על הרפסודה, בשירי מלחים, ולבסוף – "ספני שלמה המלך" של אלתרמן – שחזור ההצגה שהוצגה לפני כמה שנים בחג המים.
כל אלה – בחן, בטעם, בחופשיות כיאה לחג של חוץ, ולפיקניק שמח להנאת הכול.
ריקוד, כמתוכנן על רחבת הכדורסל לא רקדנו. עם סיום התכנית החלו הכול "להתקפל", לארוז את ה"פקלאות", ולנוס! רוח חזקה החלה לנשוב, ועם הגיענו לבתינו החל לטפטף גשם.
כאמור- נחמד ונעים, גם בזכות התכנית, גם פשוט משום שיש טעם מיוחד ביציאה לבילוי מחוץ לכותלי חדר-האוכל או בית-וינה.
ושוב, לא נציין את כל חברי הצוות הגדול שתכננו וארגנו וראגו לכל פרט. נזכיר רק את ראובן שפע ונעמי רובין שרכזו את החג ואת עמוס רשב"ם ויוני פרינץ שטפלו בקישוט ובמתקנים.