האוטו שלנו (היה) גדול וירוק / שמעון הישראלי 2005
עלון "בתוכנו" 831 - 2005
עם הסתלקותו של אבי ברוך, מתבקשת רשימה בעלון על תולדות סידור הרכב בקיבוצנו.
אין ספק, שאבי ברוך היה סדרן הרכב המיתולוגי שלנו, על אף שעוד לפני כניסתו לתפקיד, היה סדרן רכב מסור בקיבוץ - צבי פלבר- וגם אחריו היו סדרנים מסורים לא פחות;
הראשון שבהם חתנו של אבי ברוך - יוסי חי, אחריו מיקי הדר, מאיר נחמני, והגדולה מכולם- רינה נבון שהתמידה בתפקיד שנים רבות, והעבירה את הלפיד לאורנה, המכהנת בתפקיד היום.
אבי היה הראשון שמיסד את סידור הרכב בקיבוץ. הוא התייצב כל יום אחרי הצהרים בחדר סידור הרכב עם אוגדן ובו דפים שבהם טבלאות סידור הרכב. דף לכל יום. בדף היו עמודות כמספר כלי הרכב שבסידור, ובשורות היו רשומות שעות היממה, והנסיעות המתוכננות לרכב מסוים ליום זה. הוא תכנן את סידור הרכב ימים רבים מראש, חברים ידעו, שאם הזמינו רכב לנסיעה עתידית, יעמוד לרשותם רכב ביום זה. זה היה חידוש בימים ההם, ואבי היה הראשון שהראה שהדבר אפשרי.
הוא הנהיג את סדר הדברים; הזמנת רכב ליום המיועד, קבלת מפתח לנסיעה בערב שלפני הנסיעה, והחזרת המפתח בתום הנסיעה לקופסא התלויה במגרש החנייה.
השלב הבא בתולדות צי הרכב וסידור הרכב התרחש עם הכנסת ארון המפתחות, שהחליף את קופסת המפתחות. הקופסא הייתה חד-סטרית.
נהג שחזר מנסיעה שלשל את מפתחות הרכב לקופסא, חבר אחר לא היה יוכל להשתמש ברכב, גם אם נשאר פרק זמן עד לנסיעה הבאה. ארון המפתחות אפשר לחבר נוסף למצוא רכב פנוי לנסיעה, גם אם לא תוכננה יום לפני כן, וההבדל הוא גדול!
שלב נוסף היה התקנת מסוף, המאפשר לחברים נגישות לסידור; אפשר להזמין רכב לנסיעה עתידית, אפשר לבטל הזמנה, והעיקר – אפשר למצוא רכב פנוי למספר שעות במשך היום או ביום המחרת. פעולה זו נותנת משקל סגולי רב לסידור הרכב, ונגישות רבה לשימוש בצי הרכב.
עם הזמן, הותקנו ברכבים קרלוגים לרישום הנסיעות, ופזומטים לתדלוק עצמי, מה שהפך את השימוש ברכב לנחלת הכלל, כל שעות היממה, כל ימות השבוע סידור הרכב גם קושר לאינטרנט, כך שניתן להזמין רכב מהבית, וניתן לעקוב אחר ההזמנות ואחר רישום הנסיעות בזמן אמת.
נקווה שנדע, גם במהלך השינויים הרבים שעוברים על חברתנו, לשמר מפעל יפה זה של רכב לחבר. הוא המאפשר, גם למי שידו אינה משגת רכישה ותחזוקה של רכב פרטי, או שימוש ברכב הקיבוץ שקיבל עקב תפקיד שהוא ממלא, ליהנות מרכב זמין בכל עת.