כניסת חברים ותושבים

נגה יודקוביק - עציוני ; תמר שפר 11.11.17
נגה יודקוביק - עציוני ; תמר שפר
אינסופאינמוצא
11.11.17 - 16.12.17

פתיחה 11.11.17 בשעה 12:00
שיח גלריה עם האמניות: שבת 16.12.17 בשעה 12:00



אינסופאינמוצא


נגה יודקוביק ­­­– עציוני; תמר שפר

אוצרות: רותי חינסקי-אמיתי; חנוש מורג

 

תערוכה משותפת זו לאמניות נגה יודקוביק - עציוני ותמר שפר מפגישה בין גופי יצירה עצמאיים של שתי אמניות הפועלות במרחבי עבודה שונים כמעט מנוגדים. את שתיהן מאפיינת עבודת כפיים יצרנית ומוקפדת העושה שימוש בחומרים פשוטים, לעיתים שיירים מן הנמצא. אינוונטר החומרים הרב גוני ואופן הטיפול בהם מחלץ איכויות חדשות ומפתיעות. תהליך זה מאפשר להן לממש עולם תוכן עשיר ברעיונות, רגשות, מחשבות, עקבות והיסוסים.

העבודות המוצבות בחלל הגלריה הוכנו בחלקן במיוחד לתערוכה בעוד האחרות הן פרטים מתוך מחזורי עבודות קודמים. המהלך האוצרותי של ההצבה המשותפת מייצר מרחב משותף שפועלים בו כוחות סותרים: צמיחה וכליה, ממשות ותלישות, מציאות ובדיון, טבע ומלאכותיות. לצד נקודות ההשקה המרובות עולות מחשבות על השוני הקיים בשיטות העבודה ובתהליכי הטיפול אצל שתיהן המטעין את חלל הגלריה במתח פנימי.

דרך עבודתה של נגה מבוססת על תכנון וסיסטמטיות. לכל מחזור עבודות נקבע כלל שלאורו היא פועלת ואילו את תהליך יצירתה של תמר ניתן לדמות לתרשים זרימה פורע סדר המסתעף ומסתבך בתוך עצמו. נגה מפעילה על החומר מניפולציות, מסוגים שונים, ההופכות את מופעו לאחר באופן  שמקשה על זיהויו. ואילו תמר משאירה את החומר כפי שהוא. מפגשים אלו, לעיתים כניגודים משתלבים ולעיתים כהיתקלויות, מעלים על הדעת תנועה של הלוך ושוב וחוזר חלילה, כבתוך טבעת מוביוס שממנה מבעבע חשש אפוקליפטי.

 

נגה יודקוביק - עציוני

עבודת הרצפה קו רץ (2016) מורכבת ממצבור של אובייקטים - קליפות שנוצרו מנייר אריזה חום, קרטון ביצוע ומסקינג טייפ בקנה המידה ובעיצוב המאפשר לטלטלם ממקום למקום. "אובייקטים של מהגרים" מכנה אותם נגה. בשילובם עם הצורות הגיאומטריות המופשטות היא מנסחת סביבה חדשה הנראית כערימת גרוטאות שנתלשו מתקופות וממקומות שונים. ניתן לראות בהן סימנים איקונוגרפיים של זיכרונות אישיים וקולקטיבים, המאפשרים לחבר סיפורים שונים. העבודה מזכירה גם את "חצר הגרוטאות" הקיבוצית, המתקשרת לעברה של נגה כבת קיבוץ.

סדרת התבליטים כיסי אויר (2017) נראית כהכלאות של צורות אמורפיות עם דימויים מעולם החי והצומח. הכלל בעבודות אלו היה דגם של מגזרת, מניירות שטופלו באופנים שונים. ממנו התפתחו ווריאציות שונות שנערמו ויצרו את הכיסים שבתוכם נלכד אויר. הבחירה בצבעי שחור לבן ובציפוי בעל מראה מתכתי מעצימים את האמביוולנטיות שבין הטבעי למלאכותי.

 

תמר שפר

תמר יוצרת סביבות ונופים מנטאליים. עבודת הקיר הילוך סרק (2017 ) היא עבודה תלוית מקום (Site Specific) שהוכנה במיוחד לחלל הגלריה. זהו מעין תרשים זרימה המשתרע על פני הקיר המרכזי ופזורים בו דימויים ותיאורים מעולמות שונים ומחומרים מגוונים. בעבודה זו ניכסה תמר מראית עין של שיטה מקובלת להצגת פתרון של בעיות הנדסיות, אך במקום הצעה לפתרון מתגלה התרשים כמערכת אינסופית, של עולם אסוציאטיבי עשיר, המבוטא בחומרים פשוטים ובמלאכת יד, שממנו צפים שאלות ולבטים.

שני הגופים התלויים בחלל הם חלק מתוך המיצב  אולי שם יהיה יותר טוב (2017). ההשראה לעבודה מקורה בסיפור "אבודים" שלסמואל בקט המתאר עולם תזזיתי, צפוף וחסר כיוון שרק מעטים מצליחים להגיע, לזמן מה, אל גומחות מנוחה מבודדות. הגופים נראים כדגמים ארכיטקטוניים של קפסולות מגורים מרחפות המתקשרות למדע בדיוני ולעתידנות, כשהשימוש בחומרים וחפצים מן הנמצא, כלא בתוכן עקבות מן העבר.