כניסת חברים ותושבים

גלריה -תערוכה חדשה

RECOMPOSE
פנינה רייכמן / שחר קורנבליט
אוצרת: דליה דנון
פתיחה: שבת, 23.3.19 , בשעה 12:00
נעילה: שבת 27.4.19, שעה 16:00
שיח גלריה: שבת 27.4.19, שעה 12:00

תערוכה ריקומפוז

   

RECOMPOSE

אוצרת: דליה דנון

 

התערוכה RECOMPOSE מפגישה בין יצירות של פנינה רייכמן ליצירות של שחר קורנבליט.

שחר  קורנבליט מציג את מגירות הסטודיו שלו, פותח אותן (פיסית ומטאפורית) וחושף את עולמו האינטימי והמקודד. פתיחת המגירות חושפת חפצים קטני-ממד ולעתים אניגמטיים, כמו דפים שנלקחו מתוך אלבום תמונות לאחר שהצילומים הוסרו מהם והותירו רק  סימנים שמזכירים אותם, ויוצרים מעין נוכחות רפאית המצביעה על חלל שנפער, וואקום שנדמה שלא יתמלא לעולם. כמו כן, מוצגים שאריות של כלי עבודה, מסוריות ומקלות עץ שקצותיהם נחרכו. אובייקטים אלה מופיעים כסימני פיסוק בין חפצים ואלמנטים מקצביים ההופכים את ההצבה של החפצים בתוך המגירות למעין פרטיטורה.

קורנבליט מציג בתערוכה גם  דפי פרטיטורה של בטהובן ומוצארט. הוא טובל את הדפים בדיו, פעולה שמזכירה  טקסי חניכה דתיים-פולחניים, או לחילופין, טבילה של ניירות יקרי ערך בשעווה שהתבצעה במנזרים לצורך שימורם. בניגוד לכך, קורנבליט לא טובל את הדפים בשעווה לבנה או במים שקופים  אלא בדיו שחור שמאיים להסתיר את המוסיקה ואת רוח היצירה כמעט כליל, וכך נוצרת מחיקה-כיליון ולא חניכה-שמירה. קורנבליט מסביר זאת כך: "לשחור יש עוצמה. הוא מכיל בתוכו מסתורין, אופל, את תהום הנפש והיקום, הוא צנוע ומשתלט, זועק ודומם, הוא בלתי אפשרי אך הוא האפשרות היחידה."

פנינה רייכמן מציגה את הסדרה "סונטינות" , שבה היא מתמקדת ביחס שבין המילים לדימויים ובמתחים ביניהם. הנייר עצמו וסימני התווים שבשוליו, משמשים בעבודתה כחומר גלם טקסטואלי, גראפי ותרבותי. הציורים מרובדים, דחוסים, אניגמטיים, כמעט הרמטיים ומזמנים צלילה פנימה למעמקי השכבות שנדמות כארוגות זו על גבי זו. התווים יוצרים מבנה סדור, נוקשה מעין כלא שמכתיב מקצב פורמליסטי ללא פרסונה וללא פרטים ביוגרפיים. בו בזמן, לא ניתן להתעלם מהמטען שהם נושאים כמסמנים מובהקים של תרבות. על גבי המצעים הנוקשים, הטעונים והאינטימיים הללו, כעקבות או מצבות אילמות, רייכמן מטביעה סימני דרך באמצעות פרחים  שנלקחו מעבודות קודמות שלה. "בימים רומנטיים יותר אוהבים היו שולחים אותם האחד לשנייה" מספרת עליהם רייכמן. סימני הדרך הדומיננטיים שמציגה רייכמן בתערוכה, הם מילים שכתובות באנגלית. מילים אלה בעלי משמעות עמוקה, לא רק של שפה אלא גם של מקצב ומהלך ציורי. הם כמו סימנים בציור ברמה הכי פורמליסטית שיש. היא מסבירה שהיא מעדיפה להשתמש באנגלית ולא בעברית, כי זה מותיר אותה בעמדה ניטרלית מבחינת יחסה למטען התרבותי והרגשי של השפה המקומית. המילים הבולטות וחוזרות שוב ושוב ביצירתה של רייכמן הן: YOU, שמצטיירת כלשון של פנייה ישירה שלא ברור מי הוא הנמען שלה, והמילה DON'T - מילת ציווי, איסור סמכותי ונחרץ, המקיימת מגע מתוח בין האני לאתה, ללא נוכחות מגדרית.

RECOMPOSE היא מילה רוויית משמעויות, וכולן רלוונטיות למפגש החד-פעמי שנוצר בתערוכה הזו בין יצירתם של שני אמנים, היא הלחנה מחדש של יצירה מוקדמת. המשותף לשניהם הוא שימוש בדפי פרטיטורה ומקצבים. עבודותיהם עוסקות בצמדים דיכוטומיים של ייצוג מול הפשטה, גילוי מול כיסוי, הסתרה מול חשיפה ומחיקה מול הנצחה.

 

עבודותיה של פנינה רייכמן מוצגות בתערוכה באדיבות גלריה גורדון, תל אביב